مقاله اجزاي کامپيوتر تحت pdf

پنجشنبه 1 مهر 1395
23:02
ali


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

مقاله اجزاي کامپيوتر تحت pdf دارای 24 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله اجزاي کامپيوتر تحت pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي مقاله اجزاي کامپيوتر تحت pdf ،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن مقاله اجزاي کامپيوتر تحت pdf :

مروری بر وسیله‌های جانبی کامپیوتر
همچنین می‌توانیم کامپیوتر را به صورت وسیله‌ای مرکب از اجزای دیگر در نظر بگیریم دانشمندان به آن‌ها «مدول» می‌گویند. این اجزا را می‌توان به صورتهای دیگری نیز تقسیم بندی کرد.
1- بخش ریز پردازنده : این بخش ریز پردازنده، احتمالاً کمک پردازنده عددی (ریاضی) راشامل شود. البته پردازنده‌های جدید کمک پردازنده عددی (ریاضی) نیز تعبیه شده است.
2- بخش حافظه : این بخش همچنین «حافظه اصلی» و «حافظه نهائی» نامیده می شود.
3- سیستم ورودی (خروجی با سیستم I/O) : این بخش در واقع وسیله‌ای جانبی مانند صفحه کلید ، مونیتور، ماوس، دیسکت درایو، چاپگر و مودم راشامل می‌شود.
در واقع «منبع تغذیه» در هیچ کدام از این تقسیم بندی‌های فوق نمی‌گنجد - بطور خلاصه می‌توان گفت هر چیزی غیر از پردازنده حافظه و منبع تغذیه که به کامپیوتر متصل شود را می‌توان به عنوان «وسیله جانبی» در نظر بگیریم. وجود این وسیله‌ها برای برقراری ارتباط ضروری نیست کامپیوترهای خاصی وجود دارند که در درون سیستم قرار دارند وسیله جانبی داخلی نامیده می‌شوند. تمام وسیله‌های جانبی که در خارج قرار دارند، نیز «وسیله خارجی» به شمار می‌آیند.

* اتصال اجزای کامپیوتر گذرگاه :
واضح است که اجزای منفرد کامپیوتر باید به یکدیگر متصل شوند تا برقراری ارتباط در کامپیوتر ممکن شود. مثلاً وسیله جانبی مربوط به بخش ذخیره سازی فقط وقتی مفید است که پردازنده بتواند به داده‌های آن دسترسی پیدا کند، اجزای مزبور از طریق مسیرهایی به یکدیگر متصل می‌شوند «که گذرگاه» (BUS) نامیده می‌شوند.
می‌توان گذرگاه را به عنوان مجموعه‌ای از چند خط اتصال موازی بر روی برد مدار چاپی در نظر گرفت. این مسیرهای معمولاً به صورت برجسته بر روی برد مدار چاپی ایجاد شده‌اند. (مانند مادربرد)، با استفاده از کابل در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. انواع مختلفی از گذرگاهها وجود دارد که در این میان می‌توان ISA، EISA، VLBUS، PCI، SCSI، IDE را نام برد. مشکل طراحی گذرگاه‌های این است که اختلاف سرعت زیادی بین اجزای مختلف کامپیوتر‌های جدید وجود دارد. مثلاً سرعت انتقال حافظه کامپیوتر هزاران بار از درایو فلاپی و شاید دها هزار بار از چاپگر سریعتر است. بنابراین وسیله ها را به یک محل مشترک وصل کرد. زیرا در این صورت مقدار زیادی از زمان انتقال وسیله‌های سریعتر هدر خواهد رفت.
این حالت موجب شد که کامپیوترهای شخصی از معماری چند گذرگاهی استفاده کنند. به طور معمول کامپیوتر ممکن است یک گذرگاه داشته باشد که هر کدام با سرعتهای متفاوتی کار می‌کنند. بین آنها نیز نوعی «پل» برقرار باشد، که می‌تواند به عنوان واسطه‌ای برای این سرعتها مختلف عمل کند هر گذرگاه فقط آن دسته از وسیله‌های جانبی را می‌پذیرد، که برای همان گذرگاه طراحی شده باشد (همچنین ارتباط با گذرگاه‌های سازگار را نیز برقرار می‌کند).
گذرگاه‌های اصلی کامپیوتر معمولاً بر روی خود مادربرد قرار دارند بردهای گسترش، یعنی جایی که باید به اتصال دهنده وصل شوند در این قسمت گذرگاه می‌تواند به «بردهای گسترش» متصل شود. به این ترتیب «قابلیت گسترش» و «قابلیت ارتقاء» ایجاد می‌گردد – این دو پدیده نقش بسیار مهمی در موفقیت کامپیوترهای شخصی داشتند.
* اندازه‌گیری سرعت عملکرد اجزای کامپیوتر
به صورتهای مختلف می‌توان سرعت عملکرد کامپیوترهای شخصی را اندازه گیری کرد. عملکرد بیشتر اجزای کامپیوتر به واحدهای زمانی مجزایی تقسیم می‌شود، که «چرخه پالس ساعت» نامیده می‌شود. بیشتر اجزای کامپیوتر همگام با پالسهای ساعت، و البته با سرعتهای مختلف کار می‌کنند.
اگر خواندن (یا بازیافت) یک بیت از حافظه را در نظر بگیریم، این روند از مرحله‌های مختلفی تشکیل شده است. پالسهای مزبور با فواصل زمانی منظم ایجاد می‌گردند در مورد حافظه این پالسها 60 میلیون بار در ثانیه ایجاد می‌شوند. روند خواندن از حافظه با ترتیبی خاص صورت می‌پذیرد. علاوه بر این هر مرحله نیز باید به طور دقیق با یک پالس ساعت، یعنی در واقع با شروع یک چرخه پالس ساعت، آغاز شود. به این ترتیب عمل سپری شدن تعداد مشخص از چرخه‌های پالس ساعت احتیاج دارد یعنی هر چه پالس ساعت سریعتر باشد، این عمل نیز سریعتر انجام می‌شود.
سرعت پالس ساعت معمولاً بر حسب «سیکل بر ثانیه» یا «هرتز» اندازه گیری می‌شود، که مخفف آن «HZ» می‌باشد. اما از آنجا که سرعت پالس ساعت کامپیوترهای شخصی بسیار بالاست بیشتر از اصطلاح «مگاهرتز» به معنی یک میلیون هرتز استفاده می‌شود. حروف مخفف واحد مزبور «MHZ» می‌باشند. مثلاً در حال حاضر کامپیوترهای مبتنی بر پنتیوم با سرعتی بین 400- 133 مگاهرتز کار می‌کنند اجرای هر دستور توسط پردازنده به سپری شدن تعداد مشخصی از چرخه‌های پالس ساعت نیاز دارد، که معمولاً بین 50-10 چرخه پالس ساعت می‌باشد باید توجه داشت اگر سرعت پالس ساعت مثلاً 200 مگاهرتز باشد، یعنی در واقع 200 میلیون پالس ساعت در هر ثانیه تولید می‌شود. بنابراین چرخه هر پالس ساعت ثانیه و یا در تخفیف 5 میلیارد دیم ثانیه خواهد بود. بیان چنین سرعتی با اصطلاحات متداول برای انسان مشکل است.
اما این اصطلاحات در مقایسه اجزایی که طراحی مشابهی داشته باشند بسیار مفید می‌شوند . مثلاً می‌توان گفت که پنتیوم 166 مگاهرتز بسیار سریعتر از پنتیوم 100 مگاهرتز عمل می‌کند. البته معمولاً نمی‌توان گفت که سرعت آن به طور دقیق 66/1 برابر پنتیوم 100 مگاهرتزی است. زیرا عوامل متعددی بر سرعت پردازنده تأثیر می‌گذارند. از طرفی اگر دو کامپیوتر از هم نظر شبیه یکدیگر بوده، و فقط سرعت پالس ساعت پردازنده یکی 100 مگاهرتز و دیگری 166 مگاهرتز باشد. باز هم ممکن است اختلاف سرعت چندانی با یکدیگر نداشته باشند، که این مسئله به برنامه کاربردی مورد استفاده بستگی دارد. روشهای دیگری نیز برای بیان سرعت پردازنده وجود دارد. یکی این سرعت پردازنده را بر حسب میلیون دستور در ثانیه (یا MTPS) بیان کنیم.
مثلاً پردازنده پنتیوم 33/1 مگاهرتز می‌تواند 8/9/2 میلیون دستور در ثانیه را اجرا کند (یعنی 9/219 MIPS) . اما باید خاطرنشان کرد که اندازه گیری بر حسب MIPS به تنهایی کمک چندانی به اندازه گیری سرعت عمل کرد کامپیوتر نمی‌کند. زیرا عوامل زیادی بر روی سرعت کلی، پردازنده تأثیر دارند. در حقیقت اینتل که از خط مشی پردازنده‌ها را تعیین می‌کند دیگر سرعت آخرین پردازنده‌های پنتیوم خود را با واحد MIPS مقایسه نمی‌کند. بلکه واحد اندازه گیری، دیگری به نام IC OMP را ارائه کرده است. این واحد در واقع ترکیبی از روشهای اندازه گیری مختلف به شمار می‌آید. که مربوط به ریزپردازنده‌ها این نوع اندازه گیری سرعت است. برای اندازه گیری سرعت سایر اجزای کامپیوتر ممکن است واحدهای دیگری مورد استفاده قرار گیرند. مثلاً سرعت دیسک سخت که برای ذخیره سازی داده‌های مورد استفاده قرار می‌گیرد، با واحدهای مختلفی اندازه‌گیری شود. یکی از این واحد‌ها در سرعت دستیابی می‌باشد. سرعت دستیابی به زمان مورد نیاز برای پیدا کردن داده مورد نظر توسط هد گفته می‌شود، همچنین واحد دیگری به نام «سرعت انتقال داده‌ها» نیز وجود دارد. این واحد نیز معادل مقدار داده‌ای است که می‌توان در زمان مشخص با استفاده از دیسک سخت مزبور خواند. این که تجسمی از این واحدها را ارائه کرده باشیم، باید بگوییم که سرعت دستیابی دیسکهای سخت امروزی 12-6- میلی ثانیه است (یکی میلی ثانیه معادل یک هزارم ثانیه می‌باشد). همچنین سرعت انتقال داده‌های دیسکهای مزبور بین 20-2 مگا بایت در ثانیه است (تغییرات این واحد خیلی زیاد است به عوامل زیادی بستگی دارد. عوامل زیادی وجود دارند، که بر سرعت عملکرد کلی کامپیوتر تأثیر می‌گذارند، که موجب می شوند نتوان به سادگی سرعت عملکرد را به صورت خلاصه و مفید تعیین کرد شاید بتوان عوامل موثر بر سرعت پردازنده، سرعت عملکرد بخش دیسک سخت، و سرعت عملکرد کلی کامپیوتر، مطرح کرد، اما برنامه‌های کاربردی مورد استفاده متفاوت است.
برنامه‌های خوبی وجود دارند که برای ارائه گزارش خلاصه در مورد سرعت عملکرد کامپیوتر، و اجزای آن ساخته شده‌اند، این برنامه‌های محک زدن «Bench mark» نامیده می‌شوند. این برنامه‌ها به طور کلی عملکردهای معمول سخت افزاری و نرم افزاری کاربر را به صورت خودکار انجام می‌دهند. اما در این مورد نیز باید مراقب بوده، زیرا عملکرد آنها به صورت کلی بوده و ممکن است با کارهای متداول بعضی از کاربران مطابقت نداشته باشد.

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

[ بازدید : 329 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به ایران پرو است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]