مقاله در مورد سايت گردشگري شهرستان بروجرد تحت pdf
مقاله در مورد سايت گردشگري شهرستان بروجرد تحت pdf دارای 133 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله در مورد سايت گردشگري شهرستان بروجرد تحت pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : در صورت مشاهده بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي مقاله در مورد سايت گردشگري شهرستان بروجرد تحت pdf ،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد
بخشی از متن مقاله در مورد سايت گردشگري شهرستان بروجرد تحت pdf :
سایت گردشگری شهرستان بروجرد
مقدمه
سپاس خدایی را كه در قالب جهان آفرینش دفتر حسن و زیبایی بنمود و برگهای گوناگون آنرا در برابر ادراك و احساس آدمیان بگشود تا پاك بینان از هر ورق آن صول اسرار خوانند و از دریافت هر سری مزه عشق چشند.
هرچه دانش آدمی به مسائل اطراف خود بیشتر باشد، عشق به زندگی و به دیگران بزرگتر است زیرا آن كه هیچ نمیداند به چیزی عشق نمیورزد و آنكه از عهده هیچ كاری بر نمیآید هیچ نمیفهمد، آنكه هیچ نمیفهمد، بیمقدار است، ولی آنكه میفهمد، بیگمان عشق میورزد و خوبیها را میبیند.
بدون تردید آنچه كه در رویارویی انسان با اطلاعات اهمیت بسزایی دارد دسترسی سریع و آسان به دریایی از اطلاعات جامع و كامل است، كه برای این مهم نیاز به اخذ تدابیری میباشد تا از عهده این عمل به نحو شایستهای بر آید و طبیعتاً هدف از انجام این كار، برداشتن قدمهایی هرچند كوتاه در باب آشنایی با زیباترین دیدنیهای ایران میباشد، كه امیدوارم توانسته باشم تا اندازهای به آن جامه عمل بپوشانم.
در ضمن از زحمات و خستگیهای استاد محترم جناب آقای مهندس موسوی بینهایت ممنون و سپاسگزارم و به شاگردیشان افتخار میكنم. امیدوارم كه این نمونه كار مورد قبول ایشان واقع شده باشد.
از مادرم و همچنین از تمامی كسانی كه در امر انجام این نمونه متقبل زحمت شدند بسیار متشكرم و از خداوند متعال برای تمامی این عزیزان آرزوی موفقیت دارم.
سمیرا محمدی
مختصری در مورد پیشینه تاریخی شهرستان بروجرد
شهرستان بروجرد در سی و سه درجه تاو پنجاه و سه درجه عرض جغرافیایی و چهل و هفت درجه و سی و شش درجه طول جغرافیایی قرار دارد . ارتفاع آن از سطح دریا 1657 متر میباشد . این شهر از شمال به شهرستان ملایر از جنوب به لرستان و بختیاری از غرب به الشتر و چغلوندی و از شرق به سر بند اراك محدود میشود .
برجرد در روزگار گذشته گاهی داخل لرستان گاهی جزء عراق عجم و زمانی ولایتی جداگانه و مستقل به شمار می آمده این شهرستان داخل دشتی بنام سیلاخور قرار گرفته كه از شمال و جنوب به وسیله كوههای بلند محصور از شرق و غرب دارای زمینهای مسطح و حاصلخیزی است كه جهت كشاورزی بسیار مساعد میباشد .
در مورد وجه تسمیه شهر بروجرد كمتر كسی نظر قطعی داده است حال آنكه مولفان متاخر خصوصا فرهنگ نویسان تلاش كرده اند وجه تسمیه بروجرد را بیابند . از جمله این نویسندگان رضا قلیخان هدایت مولف فرهنگ انجمن آرای ناصری اصل نام این شهر را فیروز گرد دانسته و در توضیح آن نوشته است « شهریست از بناهای خسرو پرویز اكنون به بروجرد شهرت دارد »
در كتاب گنج دانش نوشته محمد تقی خان متخلص به حكیم الملك بروجرد را به « منوچهر» نسبت میدهد .
دكتر معین به نقل از فرهنگ اعلام می نویسد « بروجرد ساخته شده ارداشك سیزدهم پادشاه اشكانیان است »
استاد دكتر سید جعفر شهیدی كه از مشاهیر این دیار است در این باره میگوید : بروجرد تغییر یافته ویروگرد میباشد . ویرو شاهزاده اشكانی دستور ساختن شهر مذكور را صادر نمود این شاهزاده در گوراب «نهاوند » حكومت میكرد .
علاوه بر این شهر به نامهای « بروگرد ولوجرد وروگرد باروگرد»نیز نامیده میشود كه استاد سعید نفیسی میگوید : آبادیهایی كه در آخر نام آنها پسوند «گرد» آمده است در دوره ساسانیان و حتی قبل از آن ساخته شده اند مانند خسروگرد فیروزگرد … و لذا بنای شهر بروجرد قبل از اسلام حتمی می باشد شهر بروجرد مورد توجه بسیاری از مورخین و سیاحانی كه از این شهر دیدن كرده اند قرار گرفته و معمولا در ذكر طبیعت زیبا به تعریف و تمجید آن پرداخته اند از جمله این متون و مكتب میتوان به «مسالك الممالك » تالیف ابواسحاق ابراهیم بن محمد استخری «سوره الارض » تالیف ابن حوقل معجم البلدان تالیف یاقوت حموی (623 هجری – قمری ) « آثار البلاد و اخبار العباد »تالیف ذكریا بن محمود غزنوی ( 764 هجری –قمری ) « نزهت القلوب »تالیف حمد اله مستوفی و بسیاری مقالات و كتب كه در این مختصر نمی گنجد اشاره نمود .
سخن كوتاه در عصر فتحعلی شاه قاجار شاهزاده محمد تقی میرزا احسام السلطنه حاكم خوزستان لرستان و بروجرد بوده و بروجرد را مركز حكومت خود قرار داد به دستور وی بازار شهر را مرمت كردند و بنای مسجد سلطانی (امام خمینی ) را به اتمام رساندند .ابراهیم بیگ در سیاحتنامه خود مینویسد : از چیتهای بافت بروجرد در ولایت روسیه و تفلیس و خانه های رجال كشور دیده میشود .
مرحوم حسین حزین بروجردی در كتاب دورنمایی از شهر بروجرد آورده است « این شهرستان از دوران پیش تا اواسط دولت قاجار دارای 1400 دستگاه پارچه بافی بوده و دهكده كارخانه در كنار رودخانه سیلاخور مربوط به كارگران چیت سازی بوده است » و همچنین آورده است « كریم خان زند از پارچه های بافت بروجرد برای خود پیراهن تهیه میكرد .
علاوه بر صنایع معروف چیت بافی و ورشو سازی و هنرها و فنون تكمیلی این شهر كه از شهره خاصی برخوردار بوده است بلحاظ اقلیم طبیعت زیبا و مركزیت شهری از دیرباز پرورش دهنده صنایع و هنرهایی بوده كه امروزه نیز صنایع و هنرهای دیگری به آن وارد شده و برخی به علل مختلف به دست فراموشی سپرده شده اند .
شهر تاریخی بروجرد
بروجرد به عنوان یكی از شهرهای باستانی و با سابقه كشور از ارزشهای بسیار زیادی به لحاظ تاریخی – فرهنگی بهرمند می باشد تاریخ دقیق پیدایش این شهر كماكان از موضوعات مورد سئوال ولی آنچه قدر مسلم است براساس شواهد و مدارك مختلف زمان پیدایش آن به دوران پیش از اسلام بر می گردد .
به لحاظ سیستم شهر سازی دارای شیوه ارگانیك (خود شكل گیرنده ) و از نظر كالبدی واجد خصوصیات معماری و شهرسازی ایرانی –اسلامی می باشد .
شهر در قالب كلی خود دارای دیوار و باروی یكپارچه و از نظر تقسیمات شهری دارای چهار محله اصلی شامل : دودانگه –صوفیان-یخچال و رازان وبروا بوده است كه هر كدام از محلات نیز دارای زیر محلات جزئی تری در داخل پیكره خود می باشد . علاوه بر بافت و پیكره شهری عناصر معماری متعددی در آن وجود داشته و دارند كه از آنجمله می توان به مسجد جامع-مسجدامام-امامزاده جعفر-مدرسه حجتیه-دبیرستان امام-مسجد رنگینه-مسجد قلعه-مسجدسید-مجموعه خانه های قدیمی و … اشاره نمود كه در این بین مسجد جامع از درجه اهمیت و اعتبار خاصی برخوردار می باشد .
مسجد جامع
این مسجد در خیابان جعفری در مركز قدیمی ترین محله و هسته اولیه شكل گیری شهر (محله دودانگه ) و در كنار بافت قدیم تجاری واقع شده است . این بنا با سابقه بیش از هزارسال یكی از مساجد اولیه اسلامی در ایران است . بسیاری از مردم بر این باورند كه مسجد برروی آتشكده ای پیش از اسلام ساخته شده ولی بر اساس مطالعه بررسیهای انجام شده شواهد و مداركی در این زمینه یافت نشده است . قدیمی ترین آثار یافت شده در آن مربوط به اواسط قرن چهارم هجری یعنی دوره آل بویه می باشد .البته نشانه هایی از وجود مسجد قدیمی تر از نوع مساجد ستون دار اولیه یافت شده كه نیاز به بررسی و مطالعه بیشتری دارد . قدیمی ترین بخش بنا فضای زیر گنبد خانه كه مربوط به اواسط قرن 4 ه-ق است و شواهد آن در عمق 180 سانتی متری از كف فعلی یافت شده . در دوره بعد یعنی زمان سلجوقیان بنا آباد و از اعتبار كافی برخوردار بوده و تزئیناتی به آن افزوده شده كه كتیبه آجری باقیمانده به خط كوفی در دیوار جنوبی گنبد و بالای محراب گواه این مطلب می باشد . متن كتیبه فوق چنین است «بسم اله الهم اغفر امر هذه القبه الصدر الاجل مجد الدین جمال الاسلام عز الملك ابوالعز محمد بن طاهر بن سعید اطااله بقائه » بعد از آن در دوره ایلخانی بنا ظاهرا به دلایل مختلف دچار ركود و ویرانی می شود . در دوره تیموری بنا دوباره تعمیر و بازسازی و بخشهایی به آن افزوده شده است . همچنین در دوره صفوی زندیه و قاجاریه نیز تعمیرات و الحاقی داشته است .
امام زاده جعفر
این بنای مذهبی-تاریخی در انتهای خیابان جعفری و در كنار یكی از قدیمی ترین محلات شهر ساخته شده كه در میان عامه مردم از احترام و اعتبار قابل توجهی برخوردار است
«شخص مدفون در این محل را از نوادگان امام موسی كاظم (ع) ذكر كرده اند اما در كتاب جغرافیای بروجرد به نقل از منتقل الطالبین آمده «ابوالقاسم جعفر بن حسین بن علی بن حسن المكفوف ابن حسن الافطس ابن علی بن زین العابدین » كه جد ششم آن را حضرت سجاد (ع) امام چهارم شیعیان می داند »
بنای امام زاده جعفر دارای سه دوره متفاوت تاریخی و معماری است كه متعلقات آن شامل سر در ورودی حیاط ایوان رواق شبستان و فضای گنبد خانه می باشد . قدیمیترین بخش بنا فضای گنبد خانه و مقبره است كه احتمالا بر روی بنای قدیمی تر مربوط به دوره قبل ساخته شده و زمان ساخت آن قرون 7و 8 ه.ق یعنی دوره ایلخانی می باشد . این قسمت كه در ابتدا به صورت منفرد بوده شامل یك ایوان ورودی با دو حجره كوچك در طرفین آن است . بخش گنبد خانه و مقبره به صورت هشت ضلعی است كه در تمامی اضلاع هشتگانه آن ورودی هایی وجود دارد كه به یك اتاق كوچك راه پیدا می كند .بالای درگاه هر كدام از درها نیز یك فضای غلام گردش وجود دارد . شاخصه اصلی بنا گنبد آن است كه به صورت دو پوسته و از نوع رك پله پله (اورچین) شبیه به گنبد دانیال نبی در شوش می باشد .
این بنا در دوره صفویه الحاقات و تعمیراتی داشته كه از جمله ورودی اصلی بنا و شبستانی كه در شرق و شمال قسمت گنبد خانه می باشد می توان اشاره نمود . بنای مذكور در اوایل دوره قاجار و در زمان محمد تقی خان رازانی حاكم وقت بروجرد نیز تعمیر و الحاقاتی داشته كه یك كتیبه سنگی در كنار ایوان ورودی مقبره در این رابطه نصب شده است . از جمله الحاقات این دوره ساختن چهار ایوان صفه مانند كه (احتمالا نوعی محل برای استراحت زائرین بود )در طرفین ایوان ورودی بنا و جهات شمالی و جنوبی حیاط می باشد كه پوشش سقف و جنس ستونهای آن چوبی است.لازم به ذكر است كه بنا دارای دو در منبت كاری بسیار نفیس منفور به تاریخهای 937و1203ه.ق در قسمت گنبد خانه می باشد .
دبیرستان امام (ره)
ارتباط بین ایران و كشورهای اروپایی از سالهای قبل از حكومت قاجار وجود داشته.اما از اواسط دوره قاجار این ارتباطات افزایش چشمگیری یافت . با گسترش رفت و آمد بین ایران و فرنگ و تحصیل عده ای از ایرانیان در كشورهای مختلف اروپایی زمینه جهت تاثیر پذیری در بسیاری از مسایل از اروپا فراهم شد از جمله می توان به جنبه های مختلف معماری هنری علمی و آموزشی و تدریس علوم جدید در بسیاری از مدارس ایران رواج یافت این روند در دوره پهلوی و به علت تغیر وتحولاتی كه در گرایش بیشتر به غرب و نیاز به تدریس علوم جدید در ایران تشدید شد به طوری كه مدارس زیادی به شیوه غربی در ایران شكل گرفت .
از جمله بناهایی كه در اوایل دوره پهلوی كه با تلفیقی از معماری سنتی ایران و سبك و سیاق اروپایی در شهر بروجرد ساخته شده بنایی است معروف به دبیرستان پهلوی (امام خمینی فعلی ) كه با وسعتی در حدود 14000 متر مربع ساخته شده و به عنوان نمونه شاخصی از معماری دوره پهلوی در شهر محسوب می شود .
این بنا شامل یك ساختمان دو طبقه به عنوان فضای آموزشی و كلاسهای درس سالن آمفی تئاتر (اجتماعات) و فضای وسیع حیاط می باشد .
ساختمان كلاسهای آموزشی در دو طبقه و به صورت یك بنای مستطیل شكل می باشد كه در سمت جنوب و در پشت كلاسهای درس آن یك ایوان با 12 ستون آجری قرار دارد و در طرف ایوان دو ایوان پیشرفته دیگر به صورت نیم دایره و ستونهای آجری ساخته شده است .
ورودی اصلی بنا در سمت غرب قرار گرفته . ساختمان در سمت شمال شرقی و شمال غربی دارای ورودی و خروجیهای دیگری نیز می باشد .
داخل ساختمان شامل یك راهروی اصلی كه ورودی كلاسها به این راهرو باز می شود و در جهت شمال كلاسها احداث گردیده است . سقف بنا در طبقه اول با تیرهای چوبی و در طبقه دوم به صورت شیروانی و فلزی می باشد كه زیر قسمت شیروانی را به صورت سقف كاذب با استفاده از چوب كلاف كشی و ساخته اند .
سالن اجتماعات بنا در سمت شمال غربی ساختمان كلاسها و چسبیده به آن احداث شده این قضا شامل یك ایوان ورودی تزئینی در سمت غرب و فضایی شیب دار جهت مشایعت نمایش و سن می باشد.
مسجد جامع
این مسجد در خیابان جعفری در مركز قدیمی ترین محله و هسته اولیه شكل گیری شهر در كنار بافت تجاری واقع شده است . این بنا با سابقه بیش از 1000 سال یكی از مساجد شاخص اولیه اسلامی در ایران است كه در طول تاریخ هزار ساله خود تعمیر و مرمت شده است . بنا در گذشته به صورت یك مجموعه شامل مسجد حمام آب انبار ساختمان غریب خانه (آبریزگاه ) میدان و سایر متعلقات بوده كه امروزه بعضی از این آثار از بین رفته اند . بسیاری از مردم بر این باورند كه مسجد بر روی آتشكده ای پیش از اسلام ساخته شده اما بر اساس مطالعه و بررسیهای انجام شده تا كنون شواهد و مداركی در این زمینه یافت نشده است و قدیمی ترین آثار یافت شده در آن مربوط به اواسط قرن چهارم هجری یعنی دوره آل بویه می باشد البته نشانه هایی از وجود مسجدی قدیمی تر از نوع مساجد اولیه ستوندار ( احتمالا قرن سوم هجری همانند مسجد جامع اصفهان ) یافت شده كه نیاز به بررسی و مطالعه بیشتری دارد.
بنای مسجد جامع از نظر فرم از نوع مساجد تك ایوانی است كه دارای دو در ورودی در جهات شرق و غرب است و بنا شامل یك حیاط مركزی مستطیل ایوان فضای گنبد خانه و شبستانهای اطراف آن و یك شبستان وسیع زمستانی در طرف شمال حیاط مركزی می باشد . قدیمی ترین بخش بنا
فضای زیر گنبد خانه است كه مربوط به اواسط قرن 4 هجریست و شواهد آن در عمق 180 سانتیمتری از كف فعلی مسجد به صورت سالم یافت شده . این فضا احتمالا به صورت منفرد و در خارج از مسجد ستون دار اولیه ( مانند گنبد نظام الملك در مسجد جامع اصفهان ) ساخته شده است .
در دوره بعد یعنی زمان سلجوقیان این بنا آباد و از اعتبار كافی برخوردار بوده و تزئیناتی به آن افزوده شده كه كتیبه آجری باقیمانده به خط كوفی در دیوار جنوبی گنبد خانه و بالای محراب گواه این مطلب می باشد متن كتیبه فوق چنین است « بسم الله الهم اغفر امر هذه القبه الصدر الا اجل مجد الدین جمال الاسلام عزالملك ابوالعز محمد بن طاهر بن سعید اطا اله بقائه »بعد از آن یعنی در زمان ایلخانی بنا دارای یك دوره ركود و فترت می شود كه دلیل آن شاید مربوط به حملات ویرانگر مغول و زمین لرزه ای است كه در سال 715 ه در منطقه به وقوع پیوسته و باعث ویرانی حدود 70 درصد شهر و بخشهایی از مسجد می شود . بنا در دوره بعد یعنی زمان جانشینان تیمور دوباره احیاء و بخشهایی به آن افزوده می شود این دوره شامل تعمیر گنبد ریخته شده دوره قبل و احداث ایوان و شبستانهای شرقی غربی و شمالی می باشد . طبق كتیبه های سنگی موجود در قسمتهای مختلف بنا در زمان صفویه در سالهای 1022 –1023-1091 ه شده است . سرانجام در دوره های زندیه و قاجاریه نیز تعمیرات و الحاقی از جمله اضافه نمودن دو مناره در طرفین ایوان كه تاریخ ساخت آن 1209 می باشد اشاره نمود .
مسجدامام (ره)(سلطانی)
در مركز بافت تجاری قدیم بروجرد مسجدی بزرگ با وسعتی متجاوز از شش هزار متر مربع احداث شده این مسجد گویا با بر روی مسجدی قدیمی تر (احتمالا جامع حدیث ) ساخته شده كه به استناد كتیبه گچی موجود در ایوان غربی سال اتمام دو ایوان شرقی و غربی را شعبان سنه 1209 هجری قمری ذكر مینماید متن كتیبه چنین است «عمل استاد اسكندر تبریزی این دو طاق مقرنس بتوسط جناب مستطاب میرزا معصوم اتمام پذیرفت سنه شعبان المعظم 1209 » این تاریخ در چند جای دیگر از جمله آزاره هایی سنگی ایوان شمالی نیز دیده می شود این بنا دارای سه ورودی در جهات شرق غرب و شمال می باشد كه با توجه به احداث خیابانهای جعفری و صفا در دو جهت غرب و شمال درشصت سال اخیر بافت معماری این دو جناح و شاید بخشی از متعلقات مسجد تخریب شده در صورتی كه قبل از احداث خیابانهای مذكور بنا در مركز بافت تجاری و از سه طرف مرتبط به آن بوده كه از ویژگیهای بارز این بنا می باشد .
مسجد امام از نظر فرم از نوع مساجد چهار ایوانی و از نظر پلان شبیه به مسجد امام تهران و قزوین بوده با این تفاوت كه ازآنها بزرگتر است . سه ورودی مذكور در پشت ایوانهای شمالی شرقی و غربی واقع شده كه پس از عبور از یك هشتی به فضای حیاط راه می یابند ایوان جنوبی و فضای گنبد خانه مهم ترین بخش بنا است كه دو شبستان با ستونهای سنگی ظریف در طرفین آن احداث شده است . در قسمت جنوب ایوان غربی شبستان زمستانی كه حدود 5/1 متر در كف حیاط پائین تر است با پوشش طاق و تویزه احداث گردیده است. عمده تزئینات بنا كاشیهایی خشتی با نق
وش اسماء ائمه اطهار با خط كوفی بنایی (خطوط زاویه دار ) و كتیبه های گچی كه عموما از احادیث پیامبر اكرم (ص) می باشد در سال 1293 هجری قمری تعمیرات اساسی در بنا صورت پذیرفته و تزئیناتی به آن اضافه شده است از جمله یك در منبت كاری كه تاریخ 1293 روی آن منقوش است و بر روی ورودی شمالی مسجد نصب شده قابل مشاهده است . قدر مسلم این كه ساخت مسجد در اوایل حكومت قاجار پایان یافته كه قدمت آن از مساجد امام تهران و قزوین بیشتر و شاید الگویی برای ساخت آنها بوده است .
تكیه مرحوم موثقی
سابقه ساختن فضاها و بناهایی در داخل محوطه باغها جهت تفریح و استراحت در ایران به سالهای طولانی بازمیگردد . اینگونه بناها كه از آنها به عنوان «كوشك» نام برده میشود معمولا در داخل باغهای مفرح و زیبا احداث می شد به افراد مهم حكومتی یا اشخاصی كه دارای تمكن مالی و موقعیت اجتماعی بودند تعلق داشت . و به شیوهای طراحی می شدند كه از تمام جهات به فضای بیرون اشراف داشته و محل مناسب و دلگشایی جهت استراحت باشد . به اینگونه تك بناهای ساخته شده در محوطه باغها اصطلاحا در منطقه بروجرد تكیه گفته می شود . امروزه بیش از 20 واحد از این گونه بناها در سطح و خارج از شهر بروجرد وجود دارد كه از نمونه خانه های ویلایی گذشته محسوب می شوند .
تكیه موثقی از جمله این بناهاست كه در داخل باغی به همین نام قرار داشته و امروزه به صورت یك بنای منفرد در كنار خیابان می باشد . این بنا در گذشته دارای حیاط و دیوار پیرامون آن بوده كه در حال حاضر آثاری از آن وجود ندارد.
بنای مذكور شامل سه طبقه ساختمان با مساحت 270 متر مربع در هر طبقه كه هر طبقه جهت كار و یا فصل خاصی مورد استفاده بوده است . طبقه اول با سقفی به فرم طاق سیزی به عنوان انبار و اسطبل حیوانات طبقه دوم با سقف كوتاه و به صورت كاملا درون گرا به عنوان نشیمنگاه زمستانی و طبقه سوم كه به عنوان استراحتگاه تابستانی محسوب می شده شامل یك هشتی بسیار زیبا به عنوان ورودی و چند اتاق و ایوان می باشد . راه ارتباطی طبقات و پشت بام از طریق راه پله و یك فضای هشت ضلعی به نام كلاه فرنگی امكان پذیر است . نمای بنا در خارج دارای آجر چیتی بسیار زیبا و ظریف و یازده طاقنمای نسبتا بزرگ در قسمت مربوط به طبقه اول می باشد . قدمت بنای فوق مربوط به اوایل دوران قاجار و یا شاید قبل از آن باشد.
خانه قدیمی مرحوم افتخار الاسلام نبوی طباطبائی
از آنجایی كه در بخشهای مسكونی بافت قدیم شهر بروجرد خانه های قدیمی و با ارزش معماری و فرهنگی قابل توجهی وجود دارد كه یكی از بخشهای نسبتا سالم آن مجموعه خانه های مربوط به سادات طباطبایی در محله صوفیان است و شامل چندین خانه قدیمی حمام مسجد و مقبره بزرگان سادات طباطبایی می باشد از جمله ویژگیهای مهم این بناها می توان به وجود حیا
طهای نسبتا وسیع با باغچه های پرگل و درختان تنومند اندرونی و بیرونی تالارها و پس تالارها پستوخانه ها یخچالهای تعبیه شده در كف حیاط و بعضا حوضخانه و حمام شخصی اشاره كرد . وجود هنرهای تزئینی مختلف مانند كاشی كار نقاشی آجركاری نجاری و منبت كاری گره چینی و حجاری نیز از خصوصیات قابل توجه و مهم این بناها می باشد .
خانه مرحوم حاج افتخار الاسلام نبوی طباطبایی با وسعتی حدود 1550 متر مربع از جمله این بناها است كه در كوچه آقا از محله صوفیان احداث گردیده است .این خانه در گذشته شامل اندرونی و بیرونی بوده كه قسمت بیرونی آن سالها پیش تخریب و نوسازی شده است . در حال حاضر عمارت مذكور شامل یك سر در ورودی زیبای كاشیكاری همراه با هشتی ورودی حیاط با طاقنماهای زیبای دایره ای با تزئینات كاشی و آجر قسمت اندرونی و بهار خواب حیاط خلوت و حمام بنا كه ورودی آن به لحاظ فرم و تزئینات قرینه هشتی ورودی می باشد و قسمت اصلی بنا كه در واقع اندرونی آن محسوب می شود در شمال حیاط قرار گرفته و به صورت دو طبقه احداث گردیده است . طبقه اول ( همكف ) كمی از سطح حیاط پائین تر واقع شده و مشتعمل بر چند اتاق است كه پوشش سقف آنها به شیوه طاق ضربی اجرا گردیده است . طبقه دوم از طریق دو پله كان كه نمای فوقانی آنها بوسیله كاشی كاری مزین گردیده قابل دسترسی می باشد . این بخش نیز شامل دو اتاق قرینه در طرفین و یك تالار هفت دری با پنجره های اورسی و دو پس تالار است كه سقف آنها با قاب بندیهای چوبی پوشیده و مزین گردیده است .
قسمت شرقی حیاط نیز شامل چند اتاق و حمام عمارت است كه از سه بخش تشكیل و مشتعمل بر یك حمام سرد با چهار طاق چشمه (رخت كن )در چهار طرف كه با كاشی ها ساده فیروزه ای تزئین شده قسمت میاندر و حمام گرم بنا كه شامل چند طاق چشمه و خزینه حمام می باشد .
سرای حافظی
سابقه ایجاد بازار در ایران به سالهای طولانی و قبل از اسلام میرسد . و دوره اسلامی گسترش شهرها و افزایش ارتباطات و تبادلات اقتصادی موجب شكل گیری و توسعه فضاهای بازرگانی موسوم به بازار شد . بازارها كه محور اصلی اقتصادی هر شهر بودند نقش مهمی در وضعیت معیشتی مردم بازی می كردند و معمولا در مسیر شهر ساخته می شدند . هر بازار معمولا شامل یك یا چند راسته اصلی و راسته های فرعی بوده و در هر راسته كالا و خدمات خاصی را عرضه می كردند . فضای سراها و كاروانسراهادر پشت دكانهای بازار اصلی بودند و كار خدمات رسانی به بازار اصلی را انجام می دادند.معمولا دارای حیاط و به صورت دو طبقه ساخته می شدند .بازار بروجرد از گذشته دارای یك راسته اصلی سر پوشیده به همراه چهار سوق و راسته های فرعی و كارانسراها و سراهای تجاری بوده كه متاسفانه در طول سالهای اخیر به خصوص در زمان جنگ تحمیلی به علت اصابت بمب به بازار اصلی فضای معماری سنتی بازار به طور كلی از میان رفته و به جزء تعداد معدودی سرا و راسته های فرعی كه شكل سنتی خود را حفظ كرده اند بقیه به صورت نوساز در آمده اند .
سرای حافظی در كنار راسته اصلی بازار قدیم بروجرد واقع شده است . دارای سه در ورودی در شرق غرب و جنوب می باشد كه به صورت دو طبقه ساخته شده و دارای حیاط مركزی انبار و محل بارانداز می باشد .دكانهای طبقه اول همه به صورت طاق تویزه و یا طاق آهنگ هستند و فضاهای طبقه دوم كه از طریق چند راه پله دالانهای ورودی امكان پذیر است یا تیرهای چوبی و به صورت سقف مسطح و یك ایوان با ستونهای چوبی ساخته شده اند . قدمت سرای فوق مربوط حدود اواسط دوره قاجار می باشد .
مساجدامیرالمومنین-رنگینه و قلعه
بافت معماری و شهر سازی بروجرد به دلیل شرایط اجتماعی خاص آن در گذشته به نحوی است كه از هسته های معماری كوچك مشتمل بر مسجد حمام آب انبار یخچال و… تشكیل كه از پیوستن چند هسته گذر و از چند گذر و از چند گذر محله تشكیل میشود و كلا چهار محله از ادوار گذشته در این شهر وجود داشته كه عبارتند از :محله دودانگه (احتمالا از امتیازات شهری را دارا بوده و به همین علت دودانگه نامیده شده)صوفیان یخچال و بروا ورازان كه هر كدام بطور خود كفا برای خود بازار و بازارچه و قبرستان و دیگر نیازهای شهر را داشته اند این محله ها طی سالهای گذشته بالاخص با پیشرفت تكنیك و دگرگون شدن شرایط زندگی تحت تاثیر عوامل داخلی و خارجی گسترش یافته و به دلیل تغیر معیارهای زندگی امروز نسبت به قرون قبل احداث خیابانهای عریض و طویل بافت های معماری قبلی از بین رفته و گسستگی زیادی در بافت شهری ایجاد شده كه نهایتا موجب از بین رفتن خط و مرزهای قبلی بین محلات گردیده و از هسته های فوق الذكر امروز تعداد معدودی باقی است كه در اكثر آنها بجز مساجد بقیه اجزاء معماری از بین رفته است از اهم این بنا ها می توان مساجد امیرالمومنین قلعه و رنگینه را ذكر نمود كه به دلیل مورد توجه قرار داشتن مردم این بخش از بافت های قدیمی حفظ و به دلیل تعمیرات متوالی به مقدار زیاد شكل یافته اند كه چنانچه مورد مطالعه و شناسایی و نهایتا كاوشهای باستانشناسی قرار گیرند به احتمال قریب یه یقین مشخص خواهد شد كه بناهای فعلی برروی بناهای قدیمی تر ساخته شده اند .
لذا با عنایت به مطالب فوق ضمن تهیه پاره ای مدارك از بناهای مذكور به نظر رسید ارسال آنها جهت ضبط در آرشیو سازمان فوق الذكر كه در این شهرستان بسیار زیاد است می توان به مساجد امیرالمومنین مسجد رنگینه و مسجد قلعه اشاره نمود . بدیهی است در صورت امكان عكس و نقشه و دیگر مدارك مورد نیاز نیز از مساجد و بناهای دیگر نیز تهیه خواهد شد .
خانه حاج آقا كمال طباطبایی
بافت معماری و شهر سازی قدیم دارای ویژگیهایی است كه مطابق با شرایط اقلیمی اجتماعی مذهبی خاص هر منطقه و شهر شكل گرفته است . از جمله بخشهای هر شهر بافت مسكونی آن است كه با شرایط خاص هر منطقه به وجود آمده است . بخشهای مسكونی شهر بروجرد دارای خانه های قدیمی با ارزش است كه نمونه های بارز و زیبایی معماری خانه های مسكونی گذشته محسوب می شود . این خانه های قدیمی در قسمتهای مختلف بافت قدیم شهر پراكنده است . یكی از بخشهای نسبتا سالم مجموعه خانه های مربوط به سادات طباطبایی از محله صوفیان است كه شامل چندین خانه قدیمی قبور و مقبره بزرگان سادات طباطبایی می باشد .
خانه موسوم به حاج آقا كمال طباطبایی به وسیله مرحوم حاج میرزا ابوتراب یكی از نوادگان حضرت آیت الله سید محمد طباطبایی (جد بزرگ سادات طباطبایی بروجردی)
برای فرزند مرحوم حاج آقا اسحق نبوی طباطبایی (حاج آقا كمال ) از شخص زرگری خریداری شد.
بنا شامل سه طبقه ساختمان حیاط اندرونی و دارای حیاط ورودی حیاط است كه تمامی طبقات به صورت قرینه می باشد هر طبقه شامل یك تالار بزرگ پنج دری در وسط و در اتاق در پشت این تالار به عنوان پس تالار است . دو اتاق دیگر در طرفین تالار به همراه فضای راه پله و زیر پله وجود دارد كه اصطلاحا به این دو اتاق در طبقه سوم شاه نشین گفته می شود تزئینات بنا شامل نقاشیهای زیبایی در سقف و قسمتهای مختلف در دوم و تزئینات كاشی در نمای ورودی بنا و طاقهای حیاط می باشد.
پل چالانچولان
پلها و آب بندها از بناهایی هستند كه ادوار گذشته در مسیر جاده های كاروانی راهها و روی رودخانه ها بنا شده اند به همین خاطر مهمترین پلها در مسیر راههای كاروانی مهم و جاده هایی بوده كه طغیان آب رودخانه ها غیر قابل كنترل بوده است .
پل چالانچولان در دشت حاصلخیز و گسترده سیلاخور در مسیر جاده قدیمی بروجرد به خوزستان و اصفهان بر روی رودخانه سزار احداث گردیده است این پل در زمان صفوی
و بر روی شالوده پلی از زمان ساسانی ساخته شده طول پل مذكور متر كه دارای 6 طاق چشمه آجری است كه پایه های آن تا ارتفاع یك متری از سنگ احداث گردیده .
موج شكنهای پل با توجه به مسیر آب در سمت شمال غربی شل قرار گرفته و در دو طرف باند عبور پل نیز دو دیواره آجری به ارتفاع 90 سانتی متر جهت امنیت و ممانعت از سقوط عابرین از روی پل ایجاد گردیده .
پل قلعه حاتم
پلها از جمله بناهای هستند كه در ادوار مختلف تاریخی و به منظورهای متعددی در مسیرهای مهم جهت رفع نیاز انسان ساخته شده اند. بیشتر كاربرد پلها جهت عبور و مرور بوده كه در صورت نیاز به گونه ای طراحی و ساخته می شوند كه كاربریهای دیگری نیز داشته باشند. پل قلعه حاتم بروجرد در شمال غربی شهر بروجرد و در جنوب غربی روستای قلعه حاتم به منظور عبور جریان آن از روی پل و انتقال بخشی از آب رودخانه گلرود(ونایی) به بروجرد ساخته شده است.
این پل كه از نوع پلهای چوبی است در اوایل دوره پلوی (1313) بر روی رودخانه باغ شده (یكی از شاخه های سزار) احداث گردیده است.
طول پل 261 متر و عرض آن 5/2 متر است كه دارای 14 طاق چشمه آجریست عرض دهنه طاق چشمه ها در محل عبور جریان آب بیشتر و به طرفین كمتر می شود. طاق چشمه های پل با استفاده از آجر و سایر قسمتها اعم از پایه ، بین طاقها و سطح گذر با سنگهای آهكی به صورت سنگ چین ساخته شده است.
مقدمه ای بر HTML
در این درس با ویژگیهای فایلهای HTML یا اچتمل و نحوه ایجاد یک فایل ساده و نمایش آن در صفحه مرورگرتان آشنا خواهید شد.
یک فایل HTML چیست؟
• HTML را “اچ تی ام ال” و یا اچتمل بخوانید.
• HTML برگرفته از حروف اول Hyper Text Markup Language میباشد.
• یک فایل HTML فایلی از نوع text میباشد که متشکل از markup tag ها میباشد.
• مرورگر یا Browser از روی markup tag ها می فهمد که چگونه باید صفحه را نمایش بدهد.
• یک فایل HTML باید دارای انشعاب htm و یا html باشد.
• یک فایل HTML فایلی از نوع text میباشد که با هر ادیتور ساده ای قابل ایجاد است.
• وظیفه اصلی تگ های اچتمل ( markup tags ) بیان چگونگی نمایش اطلاعات میباشد.
________________________________________
میخواهید که یک فایل اچتمل بسازید؟
اگر از ویندوز مایکروسافت استفاده میکنید، Notepad را باز کرده (Mac کارها از SimplaeText استفاده کنند. ) و متن زیر را در آن تایپ کنید:
This is my first html page. This text is bold
سپس فایل را با نام مثلا test.html در درایو c:\ ذخیره کنید.
برای دیدن فایل اچتمل بالا در مرورگر یا Brower تان ( معمولا اینترنت اکسپلورر و یا نتسکیپ نویگیتور ) کافی است که از روی منوی File/Open file فایل بالا را از روی محل ذخیره شده بخوانید. ( به آدرس فایل در قسمت Address توجه کنید، مثلا c:\test.html)
یکی از مهمترین وظایف مرورگرها نمایش صفحات اچتمل میباشد، چه این صفحات روی کامپیوتر شما ذخیره شده باشند و یا اینکه از اینترنت خوانده شوند. با کلیک روی این لینک فایلی شبیه فایل ذخیره شده توسط شما از روی وب سرور توسط مرورگرتان خوانده شده و سپس نمایش داده خواهد شد!!! ( به آدرس فایل در قسمت Address توجه کنید، مثلا http://www.khaterat.com/html/dars/test.html )
________________________________________
توضیح مثال بالا
اولین تگ مثال بالا تگ میباشد. از روی این تگ، مرورگر نوع متن یعنی اچتمل بودنش را یافته و از روی
متن بین تگ و تگ